Vad är det som är sjuk?

Jag har tänkt på en sak, eller egentligen inte bara en.

Igår kom en kund in och började argumentera, jag ska inte berätta någon historia för all säkerhet skull. Kunde var inte riktigt nöjd eftersom en tidning var slutsåld och hon började gorma om att det var sjukt och att allt var helt sjukt. Oavsett om det nu kanske var en brist i butiken att just den tidningen sålt slut under julruchen förra veckan så kan jag för mitt liv inte förstå vad det är att gorma omkring sig för. 

Underligt dessutom hur vi i vardagen använder oss av att saker är "sjuka". Om jag tänker på ordet och ska koppla det till nånting blir det åtminstone för mig att man har något fel, kanske är störd på något vis. På tal om ordet "störd" används det på samma sätt, men veem kom med den idén? Säger någon till mig att jag är "sjuk" eller att det jag gör är fullständigt "sjukt" så tar jag det inte för vad det egentligen betyder för det är ju helt klart att det blivit ett vardagsuttryck.

Tyvärr använder det själv, men det är först nu på senaste tiden jag insett hur otroligt illa det klingar, ligger det inte någonting i det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0